maandag 26 maart 2012

Voor het eerst in tuig

Belevenissen van een kersverse geleidehond.

Net terug van de eerste route met Mees in tuig. We zijn naar het station op en neer geweest. Het ging heel goed voor een eerste keer. Mees heeft een fijn,
constant tempo en geeft goed leiding. Hij loopt lekker soepel, niet hobbelig. Commentaar van trainer Frank: weet wat je gaat doen en wat je tegen de hond gaat zeggen. Bereidt de route steeds een kleine stukjes voor en vraag hulp als je niet zeker bent. Bv.: we moesten ergens naar rechts oversteken, maar waar precies is voor mij alleen bij benadering vast te stellen. Ik moet dat aangeven zodat we samen een oplossing kunnen zoeken. Mees heeft natuurlijk nog veel steun nodig. Enya wist het allemaal, Mees moet ik alles vertellen. Het zijn dingen die ik weet, maar soms ook vergeet.

Zoals veel jonge honden vindt hij het moeilijk om mij naar rechts opzij te zetten, hij mjoet mij dan namelijk opzij duwen of blokkeren als dat nodig is. Dan moet je als geleidehond doortastend optreden en dat valt nog niet mee als je net aan je nieuwe baan begonnen bent.
Hij heeft de neiging wat naar links te wijken, zeker bij het oversteken.
Goed letten op houd rechts. Ik volg hem goed, voel al best goed wat hij doet.
Nu ligt hij lekker op zijn bed uit te rusten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten