maandag 26 maart 2012

De derde dag

Belevenissen van een kersverse geleidehond.

Vandaag zijn we weer begonnen met de route naar het station en we hebben er een stukje winkelcentrum aan vastgeknoopt. Ik merkte weer hoe vanzelfsprekend
het allemaal ging met Enya. Op een bepaald punt liep ik te ver door. Enya wist daar waar we moeten oversteken, maar Mees weet dat nog niet.
Mees was helemaal gebiologeerd door een jonge zwaan. Frank zei me hem maar even te laten zitten en kijken, want anders zou hij zijn aandacht toch niet
bij het werk hebben. Hij ging ook nog stoer kleine blafjes blaffen en zelfs wat grommen. Dat moest ik corrigeren.
's middags zijn we een nieuwe route gaan lopen naar de bushalte. Hoe gaat dat in zijn werk? We knippen de route in kleine stukjes. Frank vertelt wat de
bedoeling is en wat ik tegen Mees moet zeggen; Hoe ik kan herkennen waar ik ben en waarop ik moet letten. 's morgens had hij nog gezegd: niet belonen voordat
je zeker weet dat Mees gedaan heeft wat je vroeg. Op de terugweg van de bushalte stopte hij. Ik dacht dat we al bij het trapje waren en ik beloonde hem...
Te snel… want hij stond gewoon aan de grond te snuffelen waar brokjes lagen. Heb ik dat ook nog beloond... Maar de correctie van Frank woog zwaarder, want
daarna liep hij omstandig om die brokjes heen, maar vergat daarna te stoppen voor het trapje, zodat ik bijna gestrekt ging.
De nadruk bij het lopen, maar ook in huis, ligt sterk op structuur en duidelijkheid voor de hond. Alles is nieuw, dus ik moet zo duidelijk mogelijk leiding geven. Frank loopt nu nog vaak dicht bij me, maar vanmiddag zei hij: vanaf hier loop je naar huis, zie ik je vanmiddag weer; En Mees zette me keurig bij ons tuinhekje af. Het was ook genoeg geweest. Het is erg vermoeiend voor ons allebei. Het is zo intensief! De hele week bestaat er eigenlijk niks anders op de wereld dan het leren lopen met deze hond. Ik zal ook blij zijn als ons leventje weer een beetje normaal wordt, de onzekerheid omdat we elkaar nog niet kennen vermindert. Maar dat gaat heel snel. Mees is nu al rustiger dan twee dagen geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten