maandag 26 maart 2012

Matching

Belevenissen van een kersverse geleidehond.

Hoe hebben Mees en ik elkaar leren kennen? We hadden een date bij Desudo.
Ik had het al over de matching. Hoe gaat dat in zijn werk?
Wie een hond wil bij Desudo, krijgt een vrijblijvend intakegesprek thuis. Twee mensen van Desudo komen naar je toe om te praten over je wensen en behoeften.
Wat verwacht je van een hond? Wat ga je ermee doen? Een hond die iemand begeleidt die veel onderneemt is een andere dan de hond die bij iemand loopt die
wat minder actief is.
Na het intakegesprek nemen beide partijen de tijd om al dan niet voor elkaar te kiezen; Dat was bij ons niet nodig, wij wisten al dat we weer een hond van Desudo wilden.
Gewapend met de informatie uit het gesprek gaat Desudo zoeken naar een passende hond. Zodra ze die gevonden hebben, nodigen ze de klant uit voor de 'matching'. Zo gingen Tom en ik samen naar Desudo voor de kennismaking met onze nieuwe honden.

Bij een matching gaat het om de 'klik', het gevoel dat je hebt bij het contact met de hond. Desudo weet hoe je loopt, hoe snel en hoeveel, maar zoals je
ook een klik kunt hebben met mensen, heb je dat ook met een hond. En niet alleen dat, de hond heeft ook iets met jou, of niet.
Loesje, die nu bij Tom loopt, heeft eerder iemand afgewezen. Haar lichaamstaal was niet mis te verstaan: ze wilde deze klant niet leren kennen.

Tijdens de matching zitten we in een zaaltje, met twee mensen van Desudo erbij. Ze vertellen welke honden ze in gedachten hebben en waarom. Ze beschrijven
uitgebreid het karakter en werkeigenschappen. Voor ons allebei hebben ze twee honden die beiden geschikt kunnen zijn. De ene  lijkt op onze vorige hond, de ander voldoet meer aan wat we tijdens het intakegesprek hebben aangegeven. Mees
komt het best overeen met wat ik graag wil. Hij wordt binnen gelaten. De rest zit met de handen op tafel en negeert hem, ik schuif mijn stoel naar achteren.
Hij vindt het best spannend allemaal en komt pas echt los wanneer ik op de grond ga zitten. Als Susan van Desudo een flostouwtje voor me pakt, blijkt hij
ook in voor een trekspelletje, maar hij laat meteen los als ik dat vraag. Susan vertelt later: Mees zat heel stil voor je, maar jij had het niet in de gaten. Hij keek je aan met een groot vraagteken op zijn gezicht: waarom reageert ze nou niet? Hij loste het op met een ferme lik in mijn gezicht en dat werkte: hij kreeg een reactie. Mooi om te zien en mee te maken. Ik ben heel enthousiast over Mees. Een vrolijke hond die graag iets voor en met mij wil doen.
Ook Tom heeft alle vertrouwen bij het contact met Loesje. Loesje moet je echt leuk vinden en dat vindt ze Tom.
Loes en Mees zijn beiden kruisingen Labrador RetrieverxGolden Retriever.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten