zondag 24 juni 2012

Mees had mazzel

Mees had mazzel

Als wij ’s morgens opstaan, gaat een van ons de honden uitlaten, terwijl de ander het eten klaarmaakt. Soms ben ik wat later beneden (het schijnt dat veel vrouwen wat meer tijd nodig hebben). Tom had ze al uitgelaten. Ze zijn dan allebei in de gang en hij neemt ze een voor een mee. Als ze allebei geweest zijn, gaan ze naar hun plaats om op het eten te wachten. Als we fluiten, sprinten ze allebei naar hun eigen bak, dat gaat al helemaal soepel.

Op het moment dat ik naar beneden kwam, floot Tom voor het eten. Pas toen alles op was, kregen we in de gaten dat er maar eén hond binnen was, Loes was er niet. Kennelijk was ze naar buiten gelopen toen Mees binnenkwam. Tom had het niet gemerkt, de deur dichtgedaan en tja, toen miste Loes haar ontbijt. Mees vond het prima. Hij merkte dat er nog een bak stond, dat Loes die niet leeg had gegeten dus werkte hij ook die maaltijd naar binnen. 900 gram Carnibest was die ochtend zijn deel!
Toen Loes ook binnen was, heeft Tom haar toch nog maar een portie gegeven.

Het was niet erg. Mees is nog in de groei en Loes werd er ook niet dikker op, dus we hadden ze al op een aankomdieet gezet. Het komt vaker voor dat honden die net beginnen met werken wat afvallen. Ze krijgen meer beweging en het nieuwe werk kost ze in het begin veel energie. Toen we ze weer gingen wegen was Mees ruim een kilo aangekomen en weegt nu ruim 28 kilo. Hij wordt wat voller en breder, maar hij blijft smal gebouwd. Hij heeft meer het figuur van een Golden Retriver dan van de Labrador Retriever.
Loes is al volgroeid, maar was een paar ons aangekomen en weegt nu ruim 26 kilo. Ze zien er nu goed uit, dus ze krijgen weer 25 gram minder.

Dat Mees nog wat slungelig is komt door zijn bouw, maar ook door het castreren. Alle Desudo-honden krijgen met acht maanden een eerste keuring. Er wordt een röntgenfoto van de heupen gemaakt en als die er goed uitziet, worden ze meteen gecastreerd. Dat is nodig voor het werk. Een loopse teef in tuig zal haar aandacht niet bij het werk houden. Ik zie het al voor me: een loopse teef in tuig met een hele sliert reuen achter zich aan. Ik zou er ook niet van opaan kunnen dat ik kom waar ik wezen wil aan de beugel van een niet gecastreerde reu die een loops teefje ruikt.
Als de honden een jaar zijn worden er weer foto's gemaakt van de heupen, worden ook de ellebogen geröntgend en worden de ogen gespiegeld.

Mees had vanaf de castratie geen mannelijk hormoon, testosteron, meer om hem te helpen in de groei. Maar hij zal toch goede spieren ontwikkelen. Het wordt echt een prachthond en hij past goed bij me, want ik ben zelf ook geen bodybuilder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten