donderdag 7 juni 2012

samen werken, de goede match

Samen werken, de goede match

Even de tussenstand, die wordt de komende weken immers ook van groot belang.

Ik vind dat Mees ongelooflijk zelfverzekerd werkt, gezien zijn leeftijd en de tijd dat we samen zijn. Hij neemt veel initiatief en heeft een heel goed geheugen voor routes.
De routes die we in het dagelijks leven lopen gaan eigenlijk al bijna vanzelf, ik hoef  niks meer te zeggen, al doe ik dat wel om contact te houden en te zorgen dat hij niet op de automatische piloot gaat lopen. Als er een keuzemoment komt voor de ene of de andere route heeft Mees daar ook al een duidelijke eigen mening over.
In het winkelcentrum is er zo’n keuzemoment: rechtdoor naar de bus, linksaf naar de dierenwinkel. Op zich niet zo bijzonder dat hij de voorkeur geeft aan de dierenwinkel, maar vanaf dat punt moeten we nog zeker een kwartier lopen naar die dierenwinkel en op die route zijn ook nog weer andere mogelijkheden.
Vlak voor de dierenwinkel moeten we een moeilijke oversteek maken, druk, onoverzichtelijk en rommelig. Mees heeft een mooie plek om over te steken gevonden, waarbij we daar het minste last van hebben. Nu neemt hij die ook op de terugweg, maar in het begin kon hij die mooie oversteekplaats op de terugweg ineens niet meer vinden; De motivatie voor de dierenwinkel was er immers niet meer.

Ik kan rustig vanaf een ander, onbekend punt naar bijvoorbeeld de C1000 lopen. Hij kent de wijk al zo goed dat hij dan zelf zijn weg zoekt daarheen. Hij vindt dat duidelijk ook leuk om te doen en voor iemand met mijn oriĆ«ntatievermogen is het een zegen.

Hij stopt nu bijna altijd voor alle stoepen, ook de kleurverschillen, de gootjes en heel lage randjes. Ook dat doet hij heel zelfverzekerd, hij staat stil als een blok.
Hij geeft me in het algemeen een heel veilig en zeker gevoel, zelfs ondanks de kleine en grotere missers die we meemaken. Hij doet zijn werk graag en enthousiast, zodanig dat ik, als ik tijd heb, voor ons plezier een extra stukje omloop.

Af en toe moet ik zijn enthousiasme wat intomen, dan wil hij bijvoorbeeld meteen de bus instappen als we voor de deur staan en ook meteen doorlopen. Ik moet er dan weer even op letten dat hij moet wachten.
Hij leert snel nieuwe dingen. Het winkelkarretje aanwijzen doet hij nu zonder aarzelen. Ik heb het hem drie keer voorgedaan, nu weet hij het.

Ja Mees is echt mijn type hond. Natuurlijk is er het voordeel dat Desudo mij goed kent omdat ik er werk, maar veel belangrijker vind ik zelfkennis om het juiste type hond te vinden. Hoe langer ik met honden werk, hoe beter ik mezelf leer kennen. Hoe beter ik mezelf ken, hoe beter ik Desudo kan vertellen welk soort hond ik nodig heb. Dat maakt het voor hen makkelijker precies de goede hond voor mij te selecteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten