vrijdag 22 juni 2012

Mees heeft gezwommen

Mees heeft gezwommen!

Ik weet niet zeker hoe andere geleidehondenscholen ermee omgaan, maar bij Desudo mogen de puppypleeggezinnen de honden niet laten zwemmen. Veel mensen denken dat dit is omdat de honden ons dan het water in zouden kunnen trekken, maar dat is heel onwaarschijnlijk. Vaak is er langs water een grasrand. De honden leren in de opleiding dat ze in tuig niet het gras Op mogen lopen, maar op de stoep moeten blijven. Zou je dat wel doen, dan zou je je oriëntatie kwijt kunnen raken. Uit eerdere verhalen weet u al dat Mees en ik gewoon het gras oplopen omdat we ook in het bos werken, maar dat is mijn persoonlijke keuze en ik ben me bewust van de mogelijke consequenties.
Is er geen gras, dan zal er een stenen rand zijn die je zou opmerken en is die er niet (ik heb in Gouda gewoond waar je op sommige plekken gewoon het water in kon lopen) dan ziet de rand er toch in ieder geval uit als een stoeprand waarvoor de hond altijd zal stopen. Je moet het dus wel heel bont maken wil je met je hond in tuig te water raken, maar het is wel gebeurd, zij het niet bij mij. Maar het kan gebeuren dat de hond stopt, jij niet oplet en niet in de gaten hebt waarom je hond stopt, zelf toch nog een stap zet en… plons.

De hond kan dus alleen als hij los is het water in. Maar als je hond van pup af aan heeft gezwommen, ervan houdt en in elke sloot springt, ben jij niet blij wanneer je hem bijvoorbeeld tijdens je middagpauze op het werk even los laat. Als je niet kunt zien, kun je dit niet voorkomen en daar sta je dan in je goeie goed met een hond die zich vlak bij je eens lekker uitschudt na een bad in een moddersloot. En dan hebben we het nog niet gehad over de vloerbedekking op kantoor of de geur die je hond verspreidt…

Desudo levert dus een hond af die niet zwemt en laat de keuze of de hond mag zwemmen bij de klant. 100 procent waterdicht is dit niet. Het lukt sommige pleeggezinnen niet om de hond uit het water te houden en sommige honden zijn extreem dol op water. Desudo zal dit dan melden bij de matching. Over Loesje hadden ze niet gezegd dat ze zwom, maar ze ging er meteen in, de eerste keer dat we haar in de buurt van water los lieten. Mees niet. Hij wil wel pootje baaien en speelt ook met Loes in het water. Prachtig is dat: spetterend en plonzend rennen ze achter elkaar aan in het ondiepe water aan de rand van de plas.
Ik dacht eerst dat ik het gewoon zo zou laten. Een hond die niet zwemt heeft ook voordelen. Maar ik dacht ook: stel dat hij in het water valt en ik weet niet of hij kan zwemmen. Ik was van plan om tijdens onze vakantie te kijken of we samen het water in zouden kunnen.

Gisteren was ik samen met mijn wandelmaatje met haar hond Wodan bij het water, ik had dus een ooggetuige bij me. Het was eerder een vijver dan een plas, dus maakte ik me geen zorgen. Zij gooide stokken voor haar hond in het water. Mees wilde die ook graag hebben en ging erachteraan maar hij maakte en verschrikt geluid toen hij opeens de grond onder zijn voeten verloor. Daarna liep hij langs de kant, maar Wodan was steeds sneller. De wil om met Wodan te concurreren was groter dan de angst om de grond kwijt te raken: Mees ging zwemmen! Niet eén keer, maar twee keer. Schuddend en proestend kwam hij er weer uit. Of hij het echt leuk vond, of zwemmen zijn liefhebberij wordt, weet ik niet, volgens mij was hij er een beetje beduusd van, maar ik ben blij dat ik weet dat hij kan zwemmen. En gelukkig wordt er bij Desudo niemand warm of koud van als ik met een natte hond op het werk zou komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten