zondag 13 mei 2012

Les bij opticien Specsavers

Belevenissen van een kersverse geleidehond

Stichting Desudo Blindengeleidehonden is nu goed doel voor stichting Specsavers Steunt. Om hieraan aandacht te schenken, gaf Desudo gisteren een les voor de deur van het fileaal in Lelystad. Mees en ik waren er ook bij.

Het was spannend, want Fem, de puppywalker van Mees, was er ook met haar nieuwe pup Nadal. Hij negeerde ze keurig, zolang hij nog in tuig was.

We gingen oefenen om eten op straat te negeren. Je hebt altijd wat publiek en zoiets spreekt de mensen aan. Susan van Desudo strooide eerst gewone brokjes op de grond en gaf nog wat instructies aan de puppywalkers: loop met en slappe lijn, houd de aandacht van je hond goed vast, beloon wanneer hij ernaar kijkt, maar het niet pakt. Pakt hij het toch, maak er dan geen drama van, dan valt er gewoon nog wat te oefenen.

Mees en ik gingen er eerst langs. Ik vond het spannend, wist niet zeker wat hij zou doen, hij is tenslotte een snuffelaar. Maar we liepen er gewoon overheen.
Alle jonge honden liepen er netjes langs, soms met wat hulp van lekkers in de hand van de puppywalker, soms zelfstandig.

De volgende keer zette Susan een bakje met worst op de grond. Mees beschouwde het als een obstakel en leidde me eromheen. José van Desudo stond links van mij en Mees had gezien dat zij worst had. Ik had het ook, maar dat zag hij op dat moment niet. Hij ontweek dus keurig de worst op de grond, maar ging daarna richting José…, iedereen lachen. Ik merkte dat hij duidelijk van zijn route afweek, dus ik corrigeerde hem met: nee, let op. Toen ik hem daarna zijn tuig afdeed om Fem de gelegenheid te geven hem te begroeten, ging ook zijn kop meteen naar de grond: ik ben er net langs gelopen, maar nu ga ik kijken of het er nog ligt. Dat mocht hij niet, maar hij kreeg wel een lekker stuk worst van mij voor zijn goede prestatie.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Lotte,
    Wat leuk om jouw stappen met Mees te lezen. Zo krijg ik meer inzicht hoe het is om met een blinde geleide hond te werken.
    Mijn vriend is zich nog aan het oriënteren. Ik krijg op deze manier meer informatie die ik dan met mijn vriend deel.
    Bedankt voor je blog.

    Groetjes Hinke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Hinke,

    Daar ben ik blij mee, dat is eén van de redenen waarom ik schrijf. En als je vriend meer informatie wil, mag hij ook bellen of mailen. Op www.desudo.nl vind je informatie.

    Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen