donderdag 9 augustus 2012

Mees loopt een glazen trap

Apple-producten zoals iphone en ipad worden standaard uitgerust met voice-over. Dat wil zeggen dat er spraak in zit. Zodoende kunnen ook blinde en slechtziende mensen deze producten gebruiken. Zelfs de braille leesregel, die we gewoonlijk bij de computer gebruiken om het scherm uit te lezen, werkt in combinatie met appleproducten. Apple is voor zover ik weet het enige bedrijf dat rekening houdt met de toegankelijkheid bij het ontwerp van producten.

Tom en ik hebben allebei een iphone. Zo kunnen wij bij een willekeurige bushalte opvragen welke bussen er stoppen en hoe laat ze vertrekken. Erg handig, als je het busbordje niet kunt lezen.
Toen ik mijn oortjes in mijn iphone wilde steken, merkte ik dat dat niet lukte, er zat iets in het gaatje. Dat klopte. Bij navraag bleek er een plastic balletje in te zitten dat je wel tegenkomt in kleding om vocht aan te trekken. Met een pincet geprobeerd, stofzuiger erop gezet, het mocht niet baten.

De enige plaats in Nederland waar je je iphone kunt laten repareren zonder hem te hoeven opsturen is de applestore, aan het Leidseplein in Amsterdam. We maakten dus een afspraak bij de zogeheten Geniusbar.

Op Amsterdam Centraal moesten we tramlijn 1 hebben. Tom heeft in Amsterdam gewoond, maar er is een hoop veranderd. En als je de weg vraagt, tref je zelden een autochtone Amsterdammer, maar meestal iemand die een andere taal spreekt. Zo hebben wij, nadat we de weg hadden gevraagd, de conversatie in het Duits en in het Engels moeten voortzetten, gelukkig geen probleem. Mees en Loesje trokken zich weinig aan van de drukte op het plein en in de volle tram, ze zijn ook getraind in Utrecht en Amsterdam.

De Applestore is enorm groot, de grootste ter wereld zelfs. Het klinkt er erg hol omdat de ruimte hoog is. Naar goed Amerikaans gebruik ontbreekt het er niet aan service. Al gauw hadden we twee medewerkers om ons heen die erg geïnteresseerd waren in de honden. Honden zijn overigens gewoon welkom daar, ook als ze geen geleidehond zijn. Ook waren ze onder de indruk van wat wij doen met de iphone. Ze weten dat er voice-over in zit, maar hoe het werkt en wat je ermee kan, daar hebben ze weinig ervaring mee.

Voor de Geniusbar moesten we naar boven. Ze raadden ons aan de lift te nemen, want in alle applestores is de trap van glas. Ze dachten dat de honden het eng zouden vinden om door de trap heen te kunnen kijken. Natuurlijk gingen wij niet met de lift, maar wilden we graag weten hoe ze die trap zouden nemen en natuurlijk liepen ze er gewoon op. Mees keek wel naar opzij, maar vertoonde geen angst. We hadden wel heel wat bekijks.

Bij de Geniusbar werden we ingecheckt. De medewerker die naar ons toe kwam noemde mij bij mijn voornaam, ook naar Amerikaans gebruik. Het balletje kregen ze er niet uit. ZE hebben het er dieper ingedrukt, zodat ik er geen last meer van heb, het kan geen kwaad, zeggen ze. Dat zal er dus wel tot in lengte van dagen blijven zitten.

Ik wilde een leuk hoesje voor mijn iphone kopen, maar een algehele kassastoring weerhield mij ervan. Dat moest vast zo zijn, want het was eigenlijk heel duur.

Helaas regende het pijpenstelen toen we naar buiten wilden, want we waren eigenlijk van plan om een terrasje op te zoeken op het Leidseplein, maar we waren heel voldaan. De honden maken een dergelijk bezoek zoveel gemakkelijker dan wanneer je dat met een stok zou moeten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten