dinsdag 18 december 2012

Mees goes cultural

Sommige vrienden van ons zingen in een koor. En waarom zou je in een koor zingen als je niet af en toe laat horen waarop je

zo hard hebt gerepeteerd. Zo zaten wij met Enya en Elmar al eens hoog op het balkon in het theater in Utrecht bij een

uitvoering van Orpheo ed Euridice, met zo weinig ruimte dat enya's poten over de rand van de traptrede waarop ze lag naar

beneden bungelden.

 

9 december waren wij in een kerk in Baarn, waar het koor van een vriendin de Messiah ten gehore bracht. Deze keer hadden de

honden genoeg ruimte. We hadden een kleedje meegenomen, een kerk is meestal niet de warmste plaats. Mees en Loes ontmoetten

daar de hond van onze vriendin, de Golden Doodle Ben, ook een geleidehond. Ben is nog jong en erg speels, daarin kunnen hij

en Mees het uitstekend met elkaar vinden. Grote blijdschap dus toen ze elkaar zagen, maar er mocht niet gespeeld worden, dit

was een serieuze zaak. Mees liet een grote blaf horen die prachtig galmde in de kerk. Nu wist iedereen dat hij er was. Braaf

ging hij op zijn kleed liggen voor een zit/lig van drie uur. We konden ze natuurlijk ook geen bot geven om op te knagen, dat

geluid zou de andere bezoekers kunnen storen.

 

U zult uit de tekst al wel opgemaakt hebben dat ik geen grote liefhebber ben van klassieke muziek. Deze dingen doe ik uit

vriendschap. De koorgedeelten echter vind ik wel mooi. Ze hadden een aantal professionele solisten ingehuurd. De alt vond ik

mooi, maar van de sopraan tuitten mijn oren, wat moet dat niet voor de honden zijn...

 

In de pauze stond er een lange rij voor het toilet. Mees stond netjes naast mij, totdat er een mevrouw hem, zonder het mij

te vragen, zomaar iets te eten gaf! Zucht! "ja maar het is een hondenkoekje", zei ze toen ik haar erop wees dat ze dat nooit

mag doen, geleidehond of niet. alsof de hond verschil maakt tussen eten dat voor honden bestemd is of niet.

 

Op de terugweg liepen we op navigatie naar het station. Een andere route dan op de heenweg, maar een stuk eenvoudiger. Mees

liet zich weer van zijn beste kant zien, het leek wel of hij de weg wist en plantte ons keurig bij de trap naar de tunnel van

het station. Er lag niet veel sneeuw meer, maar dat maakte hem niet uit. Ook in de sneeuw deed hij zijn werk goed, hij sloeg

geen stoepje over. Wel gaat hij af en toe wat snel en raak ik soms iets met mijn schouder of arm, dat moet dan over.

 

We waren net te laat voor onze trein en de volgende bleek uit te vallen. We hebben bijna een uur zitten wachten. Ik merkte

toen voor het eerst dat Mees het dan echt koud krijgt, hij zat te rillen, arme jongen. Hij heeft ook nog niet echt een heel

dikke wintervacht. Hij moet dus een jas aan en als ik nu langer op een bus of trein moet wachten, zoek ik een beschutte plek

op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten