zaterdag 29 december 2012

een hond van deze tijd

Mees heeft sinds enige tijd een donker verkleurde linker achtervoet. Dat duidt op likken aan die voet. Zijn broer Mark, die al was gaan werken, kwam terug omdat hij vier verkleurde voeten heeft en oorontsteking. Hoewel Mees het maar aan een voet heeft en geen oorontsteking ben ik toch met hem naar de dierenarts gegaan. Zij was ervan overtuigd dat er wat aan de hand is. Hij heeft meer rode plekken op zijn uid, bij zijn hals en wangen. Omdat broer Mark in Emmeloord was gezien, ben ik ook met Mees daarheen geweest voor bloedonderzoek. Helaas kwam eruit dat ook hij allergisch is.

Je hoort het zoveel, honden, kinderen, allemaal allergisch, echt een klacht van deze tijd. Wat zou het toch zijn? Te veel vervuiling, verminderde weerstand? Ongetwijfeld een combinatie van die dingen.

Mees is allergisch voor mijten en een aantal planten. Hij krijgt nu een behandeling die desensibiliseren heet: het inspuiten met juist de stoffen waarvoor hij allergisch is om hem er minder gevoelig voor te maken. We hopen dat het aanslaat. Een andere hond had ook deze klachten en reageerde heel goed op deze behandeling. Het is mogelijk dat hij er vanaf komt, maar ook dat hij er levenslang last van houdt. Op dit moment lijkt hij er niet erg onder te lijden. Hij likt wel af en toe wat, maar wordt zeker niet gek van de jeuk. Hij is vrolijk en werkt goed. Maar ik maak me natuurlijk toch wel wat zorgen. We zullen in ieder geval het grote hondenbed moeten wegdoen, want het matras dat daarop ligt is natuurlijk een bron van mijten. Maar als dat alles is, ben ik heel blij.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten