zondag 23 september 2012

woefstok

22 september was Woefstok, het hondenfeestfestival in Zwolle. Desudo was er, dus Mees was er ook, samen met Loesje, Isa en Lodewijk. Jason en Buster kwamen op bezoek.

Het was goed weer voor zo’n dag, al werd het aan het eind wel koud als je de hele dag buiten staat en loopt. We hadden een kraam op de lifestulemarkt waar we spullen verkochten voor het goede doel en Loesje en Mees gaven demonstraties op het gogogo-veld.

Er waren tal van andere activiteiten voor hond en baas: sjoelen voor honden, koekhappen voor honden, wedstrijden in zelfbeheersing en apporteren, speuren, botten opgraven, waterwerk. In de vele kraampjes was er een keur aan leuke halsbanden, riemen en tuigjes te koop, naast vele soorten lekkers.
Loes en Mees hebben zich vanmiddag tegoed gedaan aan een zalmstaart.

Helaas hadden wij niet veel tijd voor andere dingen, maar we hebben ze wel een bot laten opgraven uit een grote zandberg. We zouden drie demo’s geven, gecombineerd met een workshop. We maakten daarbij gebruik van de mobiele hindernisbaan die puppywalker Kees Vierbergen heeft gebouwd. Zo konden we mensen laten zien hoe de hond voorzichtig door een smalle doorgang gaat, hoe hij een bank zoekt, een trap neemt, een zigzaghek doorgaat, zich niet laat foppen door een fuik en als laatste de paal zoekt. We hadden een mobiele microfoon mee om een en ander toe te lichten.

Loesje deed het heel goed, heel beheerst. Ik had de microfoon en probeerde synchroon te vertellen wat Tom deed. Dat valt niet mee als je het niet ziet, maar Tom en ik zijn goed op elkaar ingespeeld.

Tijdens de workshop kon het publiek geblinddoekt lopen met de dogsim die door trainer Brenda werd gestuurd. Opvallend was dat volwassenen heel krampachtig liepen, terwijl kinderen het ontspannen en probleemloos deden.

Mees deed de tweededemo. Ik had het gevoel dat ik een bommetje in mijn handen had dat ieder moment kon ontploffen, hij was zo opgewonden en reageerde zo scherp op mijn commando’s dat hij in galop ging toen ik vooraan zei. Toen ik hem vroeg de bank te zoeken, sprong hij die gewoon omver (het is ook een lichtgewicht opklapbankje). Gelukkig blijft hij goed contact houden met mij en mijn commando’s opvolgen, maar hij was om maar zo te zeggen nogal ‘heet’. Heel logisch ook. We waren rond 10:00 uur op het terrein en gingen rond 19:00 uur weg. De hele dag lang kregen de honden zoveel prikkels te verwerken van andere mensen en honden. Ze hebben ook veel gewerkt op het terrein, langs al die kraampjes met lekkers, hun neus in de lucht, maar ze hebben het zo goed gedaan.

Er was een grasveld met een taluutje, een soort dijkje. Voor een vrij steil hellinkje af stopte Mees keurig en dat terwijl er niet veel perspectief moet zijn geweest, het was allemaal gras. Hij kreeg een compliment van instructeur Pieter-Jan.

Helemaal blij waren we ook met de complimenten van onze contactpersoon bij Woestok, personal dogcoach Inge van Harte, die ook de website hersenwerkvoorhonden heeft opgezet waarover ik eerder vertelde. Zij vond de Desudo-honden die zij zag zo vrij en blij. Honden die lekker lopen in het tuig, die duidelijk graag werken maar ook hond mogen zijn, kortom, honden die lekker in hun vel zitten.

Heel veel geld hebben we die dag niet opgehaald, we moesten met zoveel andere goede doelen concurreren, maar de naam Desudo is weer verder verspreid en dat is minstens zo belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten