woensdag 25 september 2013

zoek de bank

Ik ben er klaar mee! Als ik Mees vraag een bank te zoeken, wijst hij wel de bank aan, maar ook de persoon die erop zit. Hij staat stil, ik steek mijn hand naar voren om te voelen en zit dan ongewild aan de knie, of nog erger, van een vreemde. Zou ik niet mijn hand uitsteken, dan loop ik de kans op schoot terecht te komen… Gelukkig ben ik nog nooit aangeklaagd voor ongewenste intimiteiten, maar als het zo door zou gaan… wie weet.

Nou hoeft dat niet helemaal aan Mees te liggen. Zeker, het is een charmeur en een knappe jongen om te zien. Stelt u zich dan voor dat u op een bankje op de trein zit te wachten en er komt een blinde aan met zo’n leuke hond. De blinde vraagt de hond de bank te zoeken en u had nou altijd al willen weten hoe dat in zijn werk gaat. U gaat er dus eens lekker voor zitten om te kijken. Het feit dat u kijkt, kan voor mees een reden zijn om u eens gezellig gedag te komen zeggen. Wie weet krijgt hij wel een aai en een vriendelijk woord. Maar nu zegt die chagrijnige blinde tegen die lieve hond dat hij het niet goed doet! U vindt het zielig voor de hond en u zegt: ik ga wel een stukje opzij! Maar dat vindt ze ook niet goed, het krengerige mens!

Maar ik doe het niet om krengerig te zijn. Als ik toesta dat mensen de plaats die Mees aanwijst vrij maken, wordt hij beloond voor dat gedrag en blijft hij het doen.
Ik doe het dus over en laat Mees weer de bank zoeken. Wijst hij dan een lege plek aan, dan beloon ik hem.

Maar dat is kennelijk niet voldoende, want Mees blijft naar mensen toelopen. Iemand adviseert mij om niet mijn hand uit te steken, maar te vragen of hier iemand zit. Dat vind ik iets om te proberen. Maar ik besluit het bank zoeken eerst maar even helemaal te laten zitten omdat de manier waarop Mees dat doet mij ergert, eerst even de emotionele lading eraf.
En wat gebeurt er? Ik loop het perron op, ik zeg niks en Mees brengt mij zonder aarzelen naar een lege plek op de bank. Hij heeft dat sindsdien al een aantal keren gedaan.

Conclusie: mond houden en Mees zijn werk laten doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten